Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

tisdag, november 29, 2005

alltså, det är statistiskt säkerställt att tiden det tar från att tycka att
spårvagnar är charmiga, till att hysa ett avgrundsdjupt hat
mot densamma är ungefär 2 veckor.
tror ni mig inte så flytta hit och känn efter själva.

ja, jag bor i göteborg.

staden där det alltid stormar, spöregnar och där det ibland
tar två timmar att ta sig hem från jobbet.

jag får alltid en känsla av att befinna mig i en totalitär stat,
när spårvagnarna står stilla och högtalarna från 1940 drar igång.
en raspig, högt pitchad kvinnoröst (det är alltid en kvinnoröst),
knastra ur sig "västrafik informerar. (kchhhsh) det är för närvarande (kschshshh)
förväntas (kssssk) linje 7, 8 och (ksssschsh) slut på meddelandet."

saker folk frågat mig om i bokhandeln:

om vi säljer plåster.
paraplyer.
vykort över borås.
julettiketter (den 8 oktober).
tuppex (menar du tippex?).
om vi hyr ut videofilmer, eller om vi lånar ut videofilmer.
karamellpapper (menar du silkespapper?).
om vi kan skicka telegram (till kungen).
termometrar.
blomstercheckar (ursäkta, men säljer dom böcker i blomsterhandeln? nä. just det).
om vi säljer diskställ i trä.
hushållspapper.
örhängen.
om vi har kort som man skickar till någon som är död (!)
om bokmässan hålls i vår bokhandel. (kanske den bästa frågan någonsin).

5 Comments:

  • At 9:50 em, Blogger Anna (K) said…

    (Jag associerar. Dumma frågor + spårvagnar)
    Jag sitter på åttan. Vid Sahlgrenska kliver en dam på och frågar föraren:

    - Går den här mot Göteborg?

    ...

     
  • At 11:45 em, Anonymous Boende i göteborg said…

    Göteborg va? Nu förstår jag bättre din arbetssituation. Du stackars sate!

     
  • At 2:25 em, Anonymous lotta said…

    Tja. Far man fraga en "kundfraga" har?

    Chansar.

    Finns New Art City av Jed Pearl att kopa i Sverige innan jul?

     
  • At 2:56 em, Blogger eyvind dyer said…

    ingenstans får man vara ifred :)

    lotta: handla hos
    adlibris.se

    New Art City
    Perl, Jed
    2005, Engelska
    Inbunden

    Pris: 301 kr 2-5 vardagar

    önskar att jag kunnat säga att
    vi har den, men vi månglar
    bara ut "piglitteratur".
    se inlägget den 22 november.
    * * * * * * * * * * * * * *

    göteborg 1 december.
    det är mörkt ute, det blåser lite.
    det spöregnar.

     
  • At 5:17 fm, Anonymous lotta said…

    tack for tipset. jag ar asdalig pa att shoppa pa internet. har redan ett ex men behover tva till som ska utgora julklapp till tva som varit snalla.

     

Skicka en kommentar

<< Home