Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

tisdag, november 22, 2005

-har ni den här boken?! (viftar med en urklippt pappersbit).

-vänta, får jag se vad du menar för bok?

-ser du inte vad jag menar, kan du inte läsa? (viftar frenetiskt med pappersbiten).

-nä, du står två meter bort, kan jag få låna papperet, eller
kan du tala om vad boken heter?

-flygets årsbok 2006, om det nu ska vara så viktigt!

-viktigt vet jag inte, men det är en fördel om jag ska leta rätt på den åt dig.

-jasså, så jag är inte viktig för dig menar du!

-nu, var det inte riktigt så jag menade...

-nänä!

(söker för fullt i bokrondellen och seesam).

-boken är inte släppt än, den är försenad från förlaget. antagligen har
tryckeriet strulat till det, eller så har dom haft transportproblem. dom flesta
fyrfärgsböcker trycks utanför sverige nu för tiden. men den kommer in
i nästa vecka. vill du att jag lägger undan den åt dig?

-fan! så är det alltid hos er! varje år så går ni ut med böcker i julkatalogen
som inte existerar, alltid! jag blir ledsen, fattar du det. ledsen!

-alltså, jag kan inte göra annat än att be om ursäkt.
ibland blir det fel, bevisligen ligger det här utanför min kontroll.
det är förlaget du ska klaga på, eller tryckeriet, eller ringa kedjekontoret.

-helvetes också, jag ska ha boken!

-men, det går ju inte. den finns ju inte i sverige än,
jag kan bara be om ursäkt.

-du förstår uppenbarligen inte! jag ska ha boken!

-men...

-förresten, har herman lindqvist skrivit något nytt i serien "historien om sverige"?

- (?) eh, nej. jag tror att den serien är avslutad. han skrev en biografi om
napoleon för ett år sedan. senaste boken han släppt är en äventyrsroman.

-förbannade jävla människor! jag läser inte piglitteratur,
det är sista gången jag handlar här! hör du det!? sista!!! faan!

-eh...

12 Comments:

  • At 12:36 em, Anonymous Anonym said…

    Fan va du ljuger... så gick det inte till.

     
  • At 1:39 em, Anonymous m said…

    anonymous, det hoppas jag verkligen att det inte gjorde. men vet du inte att allt blir lite roligare om man tar sig litterära friheter.

     
  • At 2:05 em, Blogger eyvind dyer said…

    alltså, tro vad ni vill. men inlägget är helt sant. 90% är ordagrant citerat. hade jag haft en diktafon påslagen så skulle ni fått en 100% redogörelse. jag har inte tid att försvara inlägget mer nu, det är kö vid informationsdisken.

     
  • At 2:33 em, Blogger eyvind dyer said…

    jag ljuger aldrig i min blogg. det skulle förta syftet med den.

    det här är en blogg,
    det är inte litteratur.

     
  • At 3:53 em, Anonymous J said…

    Om man jobbat i en kassa eller i ett serviceyrke så vet man att det verkligen går till så här. Det värsta är att detta är människor som förmodligen klarar av att sköta ett jobb och som kanske har familj.

     
  • At 7:23 em, Blogger Susanna said…

    flygets årsbok?

     
  • At 7:27 em, Blogger Bo said…

    Det som fick mig att tro att det kanske ändå var sant var att mannen sökte just efter flygets årsbok, och den sortens människor kan tänkas bete sig märkligt.

    Så okej, jag tror dig.

     
  • At 8:00 em, Blogger eyvind dyer said…

    http://www.alltomhobby.se/huvudram/new_books.html

    "beräknas levereras i november från tryckeri."

     
  • At 1:56 fm, Blogger the lost feeling said…

    fantastiskt! :D

     
  • At 12:35 em, Anonymous lo.a said…

    hahahaaha jag vill också börja jobba i bokhandel. får man följa efter dem i butiken också o dra lite snett på munnen när man ser vilka böcker de väljer?

     
  • At 11:15 em, Anonymous Anonym said…

    WOW WHATS NEXT>>>Live Your Life With A Little Daily Motivation.. Do we seek leadership training Daily,weekly or yearly. I have been interested in working and leadership training for years now. I am driven to success by the master teachers from the past. I really enjoy people like Wayne Dyer, Greg Vanden Berge and Tony Robbins. Im writing to this blog for selfish reasons, I want to see everyone live the life of their dreams. I am Living my life to the fullest and it is due to a book writen by Greg Vanden Berge . Master Goal Achiever and Author of Start Living Your Dreams Today.. A Great Book from the masters.. I hope you enjoy the book as much as I did..

     
  • At 12:39 fm, Anonymous Anonym said…

    WOW WHATS NEXT>>>Live Your Life With A Little Daily Motivation.. Do we seek self empowerment Daily,weekly or yearly. I have been interested in working and self empowerment for years now. I am driven to success by the master teachers from the past. I really enjoy people like Wayne Dyer, Greg Vanden Berge and Tony Robbins. Im writing to this blog for selfish reasons, I want to see everyone live the life of their dreams. I am Living my life to the fullest and it is due to a book writen by Greg Vanden Berge . Master Goal Achiever and Author of Start Living Your Dreams Today.. A Great Book from the masters.. I hope you enjoy the book as much as I did..

     

Skicka en kommentar

<< Home