Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

fredag, december 09, 2005

egentligen borde jag väl skriva nåt om pinter,
men jag konstaterar bara att föreläsningen var briljant.

under övriga nyheter så var
en burdus och härlig karl
inne i bokhandeln nyss,
han skrek och tjoade om folks
läsvanor, vilka idioter det finns
och huruvida jag var en av dom.

han gav mig ett talesätt
att fundera över:

"en bok är som en spegel,
den återger betraktaren.
om en apa ser in i en spegel,
kan man inte förvänta sig
att se en professor
reflekteras tillbaka"

jag tror nog iofs att
det i själva verket var
han som
var apan.

6 Comments:

  • At 11:11 fm, Anonymous Erasmus said…

    Illiteracy will, indeed, prevail. Citatet är dessvärre varken särskilt elegant eller korrekt. Hos Lichtenberg finner man reflektionen: "En bok är en spegel. Om en apa tittar in i den tittar ingen apostel tillbaka." Där stämmer åtminstone anspelningen på Bibeln. Och dessutom förblir alliterationen intakt.

     
  • At 3:18 em, Blogger eyvind dyer said…

    tack, orkade aldrig leta rätt på citatets ursprung. jag jobbar 11 timmar om dagen. men det förvånar mig inte det minsta att han förvrängt talesättet/citatet fullkomligt.

     
  • At 12:16 em, Anonymous Anonym said…

    Underbar blogg! Jag skrattar sällan framför datorn, men dina vedermödor har fått mig att göra det. Tänk att jag själv ville jobba i en bokaffär.

    /Ted

     
  • At 8:32 fm, Anonymous Emma said…

    Upptäckte just dina sida. Mycket underhållande! Fortsätt för allt i världen. Och ge inte efter för de välvilliga, ängsliga artigheterna. Andra bloggar är menlösa, alternativt uppfostrade. Så här är det ut: man får skit för sin kärlek till litteraturen.

     
  • At 2:52 em, Anonymous Kas-Sören said…

    Fan, du är ju omnämnd i Svensk bokhandel. Sveriges "bästa" branschtidning. Gratis grattis! Jag har också en bokhandelsblogg, den är lika låg som min humor.

     
  • At 10:35 em, Blogger eyvind dyer said…

    tack alla! :)

     

Skicka en kommentar

<< Home