Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

fredag, januari 20, 2006

vertigo skriver brev:

"bästa bokhandlare,

en del av er minns säkert - med blandade känslor -
mitt ilskna utskick i maj 2005 då svt precis körde ett
entimmesprogram om en av våra boknyheter men nästan
inga bokhandlare tog in den ändå...

nu är det dags igen. idag har det ringt flera gånger på
förlagets telefon. det har varit privatpersoner som har
velat få tag i markis de sades de 120 dagarna i sodom
efter att ha läst om den på ett helt uppslag i dagens nyheter.
de har besökt flera bokhandlare men ingen av dem har
haft boken inne.

boken är nyutgiven, en mycket berömd klassiker för första
gången på svenska. den har omtalats och omskrivits i omgångar
och tagit stor plats i inflytelserika medier.vi har hela
tiden hållit de svenska boklådorna informerade.

och ändå. boken finns inte där ute. folk hittar den inte.
av seeligs statistik att döma tar bokhandeln hem ett ex om
någon frågor efter den. en helt ny, mycket omskriven bok!

hur är det tänkt att man ska driva bokförlag under de här villkoren?

nåja, som tur är finns ju internetbokhandlarna, där går våra
böcker som smör. dem erbjuder vi varken rabatter eller returrätt
- som vi gör till er - och där behandlas alla böcker i stort sett lika.

flera av våra titlar skulle kunna gå som smör i den vanliga
bokhandeln också -i fall de gavs samma förutsättningar som andra:
las fram på nyhetsborden, skyltades, rekommenderades.

återigen: jag klandrar ingen som låter bli att köpa in
mängder av osäljbara böcker av okända författare som inte
får någon medial uppmärksamhet. sådan är marknadens natur.
men när det kommer böcker som uppenbarligen intresserar många
och får en massa pr och bokhandeln ändå inte tar in dem,
undrar man ju vad som fattas.

jag har ännu inte fått något bra svar på den frågan.

med varma hälsningar och önskningar en god fortsättning på 2006!

carl michael edenborg"
www.vertigo.se

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

kära vertigo.
vad som saknas är en kundkrets, tro det eller ej.
vi har försökt sälja era böcker. jag har skyltat med dom
i butiken men lyckas bara väcka anstöt hos våra kunder.
det är iofs roligt, men det ger inga pengar och min chef blir arg.

de "120 dagarna i sodom" är väl uppskyltad.
men hittills har vi inte krängt ett enda ex.
det är inte vårt fel, inte ert heller.
det är våran kundkrets.

just nu läser jag "äldrevården i övre kågedalen".
det är en fantastisk liten bok. jag mår dåligt av den,
den hemsöker mig i mina mardrömmar och jag
vaknar kallsvettig med tankarna fixerade på "morfar".
jag hatar boken, men älskar den samtidigt av hela mitt hjärta.
jag mår dåligt av den, men jag känner i alla fall någonting.

men boken är naturligtvis osäljbar hos oss.
som alla andra av era böcker.

det är inte vårt fel, inte ert heller.
det är våran kundkrets.

/ eyvind dyer.

7 Comments:

  • At 7:07 em, Anonymous Anonym said…

    Ja, vilken otroligt småborgerlig kundkrets som inte köper deSades Sodoms 120 Dagar... SöörpraAajs!

    Not: Jag ska för egen del inhandla den snarast, fast knappast i en bokaffär på stan (är för snål).

     
  • At 4:13 em, Anonymous BokiaZ said…

    Jag förstår verkligen hur du känner dig. Har själv gjort mitt bästa för att kränga Klitty & div andra Vertigo titlar i min bokhandel utan större framgång.
    Har dock nått slutsatsen att det inte är något direkt "fel" på kundkretsen, den är bara för liten...

     
  • At 10:15 em, Anonymous Anonym said…

    "Ditt ilskna utskick i maj 2005"? Nej. Var (VAR??) kan man läsa det. Jag vill veta, jag vill läsa ALLT som du skrivit.

     
  • At 11:43 em, Anonymous Anonym said…

    Live Your Life With A Little Daily Motivation.. Do we seek leadership training Daily,weekly or yearly. I have been interested in working and leadership training for years now. I am driven to success by the master teachers from the past. I really enjoy people like Wayne Dyer, Greg Vanden Berge and Tony Robbins. Im writing to this blog for selfish reasons, I want to see everyone live the life of their dreams. I am Living my life to the fullest and it is due to a book writen by Greg Vanden Berge . Master Goal Achiever and Author of Start Living Your Dreams Today.. A Great Book from the masters.. I hope you enjoy the book as much as I did..

     
  • At 12:54 fm, Anonymous Anonym said…

    Great Book .. Live Your Life With A Little Daily Motivation.. Do we seek career education Daily,weekly or yearly. I have been interested in working and career education for years now. I am driven to success by the master teachers from the past. I really enjoy people like Wayne Dyer, Greg Vanden Berge and Tony Robbins. Im writing to this blog for selfish reasons, I want to see everyone live the life of their dreams. I am Living my life to the fullest and it is due to a book writen by Greg Vanden Berge . Master Goal Achiever and Author of Start Living Your Dreams Today.. A Great Book from the masters.. I hope you enjoy the book as much as I did..

     
  • At 2:26 em, Anonymous Anonym said…

    A Little Daily Motivation.. Do we seek career education Daily,weekly or yearly. I have been interested in working and career education for years now. I am driven to success by the master teachers from the past. I really enjoy people like Wayne Dyer, Greg Vanden Berge and Tony Robbins. Im writing to this blog for selfish reasons, I want to see everyone live the life of their dreams. I am Living my life to the fullest and it is due to a book writen by Greg Vanden Berge . Master Goal Achiever and Author of Start Living Your Dreams Today.. A Great Book from the masters.. I hope you enjoy the book as much as I did..

     
  • At 10:57 em, Anonymous Anonym said…

    Tack for intiresnuyu iformatsiyu

     

Skicka en kommentar

<< Home