Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

tisdag, april 25, 2006



veckans boktips:

vigilante - andreas roman

”Jag gav några snorungar stryk vid skolans busshållplats i dag”, säger jag. Pappa slutar äta och tittar på mig. Mamma höjer ögonbrynen medan hon dricker. Malin får ur sig en kvävd fnissning.

”Det är sant”, fortsätter jag. ”Dom stod och knuffade runt en stackars kille, så jag stannade bilen och gav dom en omgång.”

Det blir tyst runt middagsbordet. Sedan skrattar pappa högt, mamma ler lite och Malin bara skakar på huvudet. Inga skuggor skingras men vi börjar åtminstone småprata, även om det hela tiden känns spänt.”

2 Comments:

  • At 8:20 fm, Anonymous Anonym said…

    Jag är ledsen att jag måste besudla denna underbara blogg med en negativ kommentar:

    Vigilante är fanimej inte alls bra. Snacka om dussinlitteratur med prettoperspektiv på samhället. Ett försök att göra en Palahniuk på svenska men blir snarare en Remo för medelklassen.

    Jag tycker att Andreas Roman borde fortsatt skriva för en publik som inte ifrågasätter särskilt mycket och sväljer allt med hull och hår - han borde fortsatt skriva svensk fantasy.

     
  • At 4:01 em, Blogger eyvind dyer said…

    okey, den har sina brister. jag kommer inte att läsa om den o.s.v. men det var fin förströelse på spårvagnen, precis vad jag behövde just då.
    vissa partier i boken är faktiskt ruskigt bra.

     

Skicka en kommentar

<< Home