Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

torsdag, april 13, 2006

wohaaa. det var ett tag sen.
jag har jobbat nere i vår realokal sedan i januari,
således har jag varken haft tid eller lust att skriva nåt.

egentligen är det sjukt vilken liten vinst en bokhandel
gör på en rea. ta vårt exempel.
(alla siffror är ungefärliga)
inköp av böcker 950 000
lokalhyra 20 000
extra löner 30 000
annonsering 50 000
diverse omkostnader 50 000

tot. / 1.100.000 :-

försäljningen första två veckorna gav:
tot. / 1.250.000:-

anyway, som om jag bryr mig. ärligt talat.

förövrigt ser jag ljuset i tunneln, ska börja plugga
igen i höst. efter 4,5 års högskolestudier så
känns det som att jag är för överkvalificerad
för att stå kassan och sälja påskkort till sura tanter.

veckans ljudbokslyssning: hans alfredsson - attentatet i pålsjö skog
veckans bokläsning: truman capote - in cold blood

8 Comments:

  • At 11:25 fm, Anonymous Anonym said…

    Ello!
    Plugga vad? Please tell us! /A.

     
  • At 10:13 em, Blogger Biff said…

    Bäste hr Dyer, Vet du om In Cold Blood kommer på svenska igen, nu efter hela Capote-hajen? Eller så får man väl läsa den på engelska.

     
  • At 12:41 em, Blogger eyvind dyer said…

    anonymous:
    osäkert än. journalistik eller nån ky utbildning i marknadsföring eller projekt...

    biff:
    "in cold blood" kommer relativt snart ut i en svensk nyutgåva!

    förövrigt är det ju fantastiskt att folk fortfarande är inne och läser på bloggen, med tanke på det långa uppehållet, tack! :)

     
  • At 12:57 fm, Anonymous fem i ett på natta said…

    Joförfan, och jag är en av dem som väntat på en uppdatering länge... Nyss hemkommen från filmen "Capote" och är nu j-vligt sugen på att läsa boken. Och vad lustigt att du är inne på samma höstval som undertecknad! Slår vad om att du också sett "projektkoordinator"- utbildningen de gör reklam för på varannan spårvagn i den här staden. Men om du likt jag är svårt allergisk mot floskler bör du kanske tänka om (gå på ett infomöte så förstår du vad jag menar. Men skit i vad jag säger, man har antagligen ett ok välbetalt jobb efteråt. Men till vilket pris! Förlåt, skit i vad jag säger som sagt).

     
  • At 12:59 fm, Blogger the lost feeling said…

    då måste jag ju skynda mej ut till bokhandeln innan dess ju ! :) kommer du jobba däör i sommar?

     
  • At 5:12 em, Blogger Rexxie said…

    Jag skulle hellre vilja läsa Breakfast at Tiffanys....

     
  • At 1:16 em, Anonymous NationalEkonomen said…

    Din chef borde kanske se över sina inköp.
    Vår bokhandel har t.ex;
    (alla siffror är ungefärliga)
    inköp av böcker 600 000
    lokalhyra 0 (ingen extern lokal)
    extra löner 50 000
    annonsering 30 00
    diverse omkostnader 0

    Omsättning första 14 dagarna
    1 2000 000:-

    Säljer man bara för en dryg mille de första två veckorna skall man nog inte köpa in för fullt så mycket...

     
  • At 10:28 fm, Blogger thehelpmeplease said…

    fem i ett på natta: så illa alltså?
    måste kolla upp det där.

    lost feeling: jodå, jag jobbar nog
    hela sommaren som det ser ut, förutom två veckor i maj då jag drar och tittar på pyramiderna.

    rexxie: gör det! det är en fantastisk liten skrift!

    nationalekonom:
    haha, jag vet!

     

Skicka en kommentar

<< Home