Illiteracy will prevail

en tjugonånting kille som fejkar sin väg genom bokbranschen. jobbar för närvarande som bokbhandelsbiträde i en större svensk stad.

måndag, juni 19, 2006

Författare bland fläskkotletterna

Herman Lindqvist fick frågan om han ville signera böcker
på ICA Kvantum, men tackade nej. Det är förnedrande för
en författare att signera böcker i en matbutik, anser han.

– Att rynka på näsan åt ovanliga signeringsplatser är
kulturellt piedestaltänkande från en del författare
och en del förlag, anser Torbjörn Andersson som anordnar
författarbesök på ICA Kvantum i Nyköping.

Det var Torbjörn Andersson som bjöd in Herman Lindqvist
till ICA Kvantum i Nyköping och Oxelösund.
Han har tidigare ordnat signeringar med bland andra
Jan Mårtensson och Peter Harryson.

– Han (Herman Lindqvist) vill tydligen inte blanda sig med
vanligt folk i butiker som har en kundgenomströmning på
cirka 3 000 personer per dag. Både bokhandel och förlag
tjänar på att kända författare ibland visar sig på lite
ovanliga ställen för signering. Då får en kategori upp
ögonen för böcker och författare som annars inte går in i
en bokhandel.

Herman Lindqvist befinner sig i Göteborg för att marknadsföra
sin nya bok om kungen när SvB når honom. Sedan reser han till
Stockholm för att gästa NK:s bokhandel. Men några matbutiker
vill han helst inte besöka.

– Jag tycker inte om att sitta i matbutiker. Det är förnedrande
för en författare. Folk kommer fram och frågar var toaletten
ligger och hur mycket sillen kostar.

Men du har ingenting emot att dina böcker säljs i matbutiker?

– Nej, det har jag inte.

Spelar det någon roll var man signerar? Det är väl samma
läsare i bokhandeln som i matbutiken?

– Du kan inte få det till att jag är en snobb. Är det bra
arrangerat har jag inget emot det. Men på ICA blir man
inklämd i ett hörn bland matvarorna. Då väljer jag hellre
att signera på Hedengrens eller NK.

Vet du om det är bra arrangerat på Kvantum i Nyköping?

– Jag bor inte i Sverige, jag har aldrig varit inne i en
Kvantum-butik. Men då har de inte varit tillräckligt tydliga
med vad det är för något

Svensk Bokhandel

(vad svb väljer att utelämna är att både jan mårtensson och
peter harrysson skrivit matböcker. antagligen var det dessa
som de satt och signerade. en viss skillnad.)